شرحی بر آسانسور های کارگاهی

آسانسور کارگاهی:

آسانسور کارگاهی یک آسانسور بسیار مفید و مقرون به صرفه و با ایمنی بالا می باشد که زمان ساخت در ساختمان جهت حمل مصالح ساختمانی  و نفرات استفاده می گردد.

این آسانسور محدودیت ارتفاع ندارد و آسانسور مصالح بر را می توان برای برج های بلند مرتبه استفاده کرد.

نمونه ای از حمل با اسانسور
نمونه ای از حمل با اسانسور

 

مشخصات

ظرفیت بالابر مصالح از kg 500 الی kg 3000 می باشد.

سرعت حرکت m/s 2/0 الی m/s 6/0 می باشد.

دارای کابین تمام فلزی با فنس یا ورق پانچ شده و درب آکاردئونی می باشد.

ابعاد کابین با توجه به ابعاد چاهک ساخته می گردد.

سیستم حرکت به صورت کششی با وینچ می باشد.

دارای سیستم ایمنی ترمز پاراشوت است که در صورتی که سرعت آسانسور کارگاهی بیشتر از حد مجاز گردد ترمز به صورت خودکار عمل  نموده و مانع سقوط می گردد.

سیستم اضافه بار (over Load): این سیستم الکترونیکی عمل نموده و در صورتی که وزن بار قرار داده شده در آسانسور بیشتر از وزن تعریف  شده باشد سیستم اضافه بار عمول نموده و مانع حرکت کابین می گردد.

ترمز الکترومغناطیسی پشت الکتروموتور نصب می گردد که برای توقف به موقع بالابر کارگاهی در سر ایستگاه لازم می باشد و جلوگیری از  برگشت کابین به پایین در هنگام زیر بار بودن می کند .

 

انواع آسانسور کارگاهی

1.آسانسور کارگاهی که درون چاهک آسانسور نصب می گردد و ریل های آن  T9 با T16 استاندارد آسانسور می باشد که موجب حرکت نرم و ایمن می شوند.

2.آسانسور کارگاهی که بر روی نمای ساختمان نصب می گردد و دارای قطعات 3 متری می باشد که روی یک دیگر مونتاژ می گردد. سیستم حرکت آن ها کششی یا با راک و پنیون می باشد.

در پایان عملیات ساختمان این آسانسور کارگاهی از چاهک خارج و آسانسور مسافر بر اصلی نصب می گردد.

 

نمونه ای از حمل با اسانسور
نمونه ای از حمل با اسانسور

آسانسور کارگاهی و قطعات ضروری برای حفظ ایمنی آن

در روند فروش آسانسور کارگاهی ،چه نو و چه دسته دوم گاهی دیده شده که در امر ایمنی،به دلیل تسریع و سود دهی و مسائل اقتصادی،کوتاهی و مضایغاتی صورت گرفته میشود که حوادث جانی جبران ناپذیر و مالی  سنگینی را در پی خاهد داشت .

در اینجا با تعدادی از قطعات و موارد ضروری در امر ایمنی آسانسور کارگاهی اشنا میشویم:

  1. نرده امگا: تنها جایگاه ورود و خروج از پیش تعیین شده در هر طبقه که دارای نرده ای امگا شکل میباشد که با پایین و بالا بودن ان ،مسیر باز یا بسته میشود که از ورود  بی مورد و نا بهنگام اشخاص و یا اشیا  به مسیر عبور آسانسور کارگاهی جلو گیری می کند.
  2. حفاظ پیرامون: تعیین کننده محل استقرار آسانسور کارگاهی که از ورود و توقف افراد در ان محل جلوگیری میکند.(برای جلوگیری ازبرخورد با افراد و اجسامی که احتمالاً در منطقه و محدوده آسانسور کارگاهی هنگام پایین آمدن دستگاه می باشند لازم و ضروری است.
  3. سری لیمیت سوئیچ های ایمنی: بجز اینکه در ابتدا و انتهای مسیر وجود این لیمیت سوئیچها امری عادی است ، نسب بر روی درب ورود کابین نیز  از ضرورت های ایمنی در اسانسور کارگاهی می باشد که باعث جلو گیری از انواع حوادث منجر به سقوط میشود.
  4. پاراشوت: سیستم جلو گیری از سقوط که باید با حضور مسئول کارگاه پس از نصب آسانسور کارگاهی تست و چگونگی عمل کرد ان توسط فروشنده تحویل داده شود.
  5.  قطعه محدودکننده انتهای مسیر (کلگی): قطعه است که بصورت مکانیکال و نه بصورت الکترونیکی باعث پایان دادن ادامه حرکت و خارج نشدن دستگاه از بالای مسیر به علت عمل نکردن لیمیت سوئیچ انتهای  مسیر، میشود.یعنی اگر به هر دلیلی لیمیت سوئیچ های انتهای مسیر نیز عمل نکردند ، عامل بازدارنده ای دیگری  وجود دارد که مانع آویزان شدن کابین از منتهاعلیه بالای برج شود .

 

نمونه ای از حمل با اسانسور
نمونه ای از حمل با اسانسور

 چگونگی کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در وقت

به دست آوردن کارایی بالاتر تأثیر بسزایی روی کاهش هزینه‌های کلی پروژه دارد. برای درک مزیت‌های اقتصادی آسانسورهای کارگاهی می‌توان به این موضوع توجه کرد که استفاده‌ی از آن‌ها زمان کمتری را می‌طلبد که در ادامه، باعث کاهش زمان مصرف شده‌ی کارکنان برای حمل و نقل می‌شود. این کاهش هزینه در مجموع باعث افزایش جدی بهره‌وری و در نتیجه کاهش هزینه‌های کلی می‌شود.

این کاهش هزینه فقط مربوط به ساخت سازه نمی‌شود. افزایش سرعت ساخت ‌و ساز باعث تحویل سریع‌تر پروژه می‌شود. این موضوع به این معنی است که مالک ساختمان زمان بیشتری را می‌تواند از ساختمان استفاده کند و در نتیجه در طی آن زمان نیز از ساختمان سود به دست می‌آورد.برای بررسی دقیق‌تر این موضوع می‌توان از یک مثال استفاده کرد. تصور کنیم که ۵۰۰ کارگر در یک ساختمان کار می‌کنند. در ساختمان‌های کوچک ممکن است تعداد کارکنان کمتر باشد. اما در عین حال در پروژه‌هایی همچون برج خلیفه (Khalifa tower) و مارینا بای ساندس (Marina Bay Sands) تخمین زده می‌شود که بیش از ۲۵۰۰ نفر همزمان کار می‌کرده‌اند.

در پروژه‌های عمومی‌تر، داده‌ها نشان می‌دهد که کارکنان حدوداً نیاز به ۱.۵ ساعت برای رفتن به محل کارشان و در پایان حدود ۱.۵ دیگر برای خروج از محل نیاز دارند. دو بازه‌ی زمانی ۱.۵ ساعته در روز برای ۵۰۰ نفر در مجموع ۱۵۰۰ ساعت است. بنابراین روزانه حدود ۱۵۰۰ ساعت صرف حاضر شدن در محل کار و خروج از آن می‌شود که ابداً زمان قابل چشم‌پوشی نیست.

در مقابل آسانسورهای کارگاهی قادرند ۳ برابر سریع‌تر این جابه‌جایی را انجام دهند و همچنین وزن بیشتری را نیز می‌توانند تحمل کنند. این کاهش زمان رفت‌ و ‌آمد تأثیر بسیاری روی کاهش هزینه‌ها و تحویل سریع‌تر پروژه دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید