مزایا و معایب انرژی زمین گرمایی

مزایا و معایب انرژی زمین گرمایی

مقدمه

در ادامه مباحث مربوط به انرژی زمین گرمایی و بعد از شناخت اولیه انرژی زمین گرمایی و تاریخچه و کاربرد این انرژی، به شناخت مزایا و معایب این انرژی می رسیم.

مزیت های کاربرد انرژی زمین گرمایی

امروزه تولید انرژی به کمک منابع سوخت های فسیلی یا نیروگاه های هسته ای با آلودگی قابل ملاحظه محیط زیست همراه است، ولی انرژی زمین گرمایی علاوه بر تجدیدپذیر بودن در مقایسه با سایر منابع تولید انرژی، آلایندگی کمتری دارد و از منابع پاک انرژی به شمار می رود.

مواد مضر موجود در گازهای خارج شده از نیروگاه ها ( بخشی از دلایل آلودگی هوا در کشور آمریکا )

میزان آلودگی نیروگاه ها یا طرح های کاربرد مستقیم زمین گرمایی، ارتباط مستقیمی با درجه حرارت منبع زمین گرمایی دارد. به این ترتیب که منابع حرارت بالا نسبت به انواع حرارت پایین، آلودگی بیشتری تولید می کنند و همچنین طرح های کاربرد مستقیم نیز کمتر از نیروگاه های زمین گرمایی، محیط زیست را آلوده می کنند. به طور کلی مزیت های انرژی زمین گرمایی را می توان به دو دسته کلی مزایای زیست محیطی و کاربردی تقسیم بندی کرد.

آلودگی هوا ناشی از استفاده از سوخت فسیلی در نیروگاه ها

مزیت های زیست محیطی

مزیت های زیست محیطی کاربرد انرژی زمین گرمایی شامل موارد زیر است:
1 .عدم آلودگی هوا
2 .تولید کم، تولید پایین و عدم تولید NOx
3 .عدم آلودگی منابع آب های زیرزمینی
4 .عدم نیاز به زمین وسیع
امروزه به دلیل تزریق سیال خروجی از نیروگاه ها و سایر طرح های کاربرد مستقیم انرژی زمین گرمایی، میزان آلایندگی این قبیل طرح ها به حداقل مقدار خود رسیده است.

آلودگی هوای شهر تهران به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی

مزایای کاربردی

1. صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی
2. طولانی بودن زمان دسترسی
3. گستردگی موارد کاربرد
4. مستقل بودن از شرایط جوی
5. امکان تولید برق به وسیله واحدهای قابل حمل

میزان دی اکسید گوگرد تولید شده در نیروگاه های زمین گرمایی حدود 8 درصد مقدار تولید شده در نیروگاه های فسیلی است. در خصوص دی اکسید کربن نیز نیروگاه های زمین گرمایی در وضعیت بسیار مناسب تری نسبت به نیروگاه های فسیلی قرار دارند. بدین معنی که مقدار گاز CO2 تولید شده در نیروگاه های زمین گرمایی به ترتیب معادل 10 درصد نیروگاه های گاز سوز، 10 درصد نیروگاه های نفت سوز و 8 درصد نیروگاه های زغال سنگ سوز است.

معایب استفاده از انرژی زمین گرمایی

عیب استفاده از انرژی زمین گرمایی، ایجاد آلودگی زیست محیطی ناشی از خروج گاز میباشد. گازهایی که از درون زمین خارج میشوند، هوا و رسوبات حاصله زمین را آلوده میکنند. گازهایی که در اثر زمین گرمایی از زمین خارج میشوند عبارتند از :

آمونیاک

متان

دی اکسید کربن

نیتروژن

هیدروژن

گوگرد

آسیب به محیط زیست توسط انرژی زمین گرمایی
آسیب به محیط زیست توسط انرژی زمین گرمایی

میزان گازهای خروجی 0.5 گرم بر کیلو وات ساعت و میزان رسوبات خروجی 75 کیلو گرم بر کیلو وات ساعت میباشد.

نتیجه

هر چند این انرژی دارای معایبی از جمله آسیب به محیط زیست می باشد ولی با توجه به آلوده کردن بیشتر محیط زیست توسط انرژی های دیگر از یک طرف و مزایای فوق العاده این انرژی از طرف دیگر، این انرژی را تبدیل به یک انرژی مفید کرده که بشر می تواند از آن برای تامین انرژی آیندگان استفاده کند.


تاریخچه انرژی زمین گرمایی

معرفی انرژی زمین گرمایی

کانال اطلاع رسانی تیم علمی و آموزشی دایا (کلیک کنید)

 

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • استفاده از انرژی زمین گرمایی یه اشتباه بزرگه، ما باید گرمای درونی زمین رو تقویت کنیم تا از ضعف سپرمغناطیسی جلوگیری کنیم نه اینکه گرمای اون رو تخلیه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید