نرم افزار آباکوس چیست و چه کاربردی دارد؟

آباکوس چیست

بعد از پست مقایسه نرم افزار آباکوس و انسیس بسیاری از کاربران وبسایت، از ما میپرسیدند که نرم افزار آباکوس در کل چیست و چه توانایی هایی دارد؟

نرم‌افزار آباکوس چیست ؟!

نرم افزار آباکوس مجموعه ای بسیار توانمند از برنامه‌های مدل‌سازی است که بر پایه روش اجزاء محدود شکل گرفته است و توانایی حل طیف گسترده‌ای از مسائل علمی و صنعتی، از مسائل ساده و دارای تحلیل خطی تا مباحث پیچیده مدل‌سازی غیرخطی را دارا می‌باشد.

محیط کاربرپسند و جذاب در کنار کتابخانه قوی پیش‌بینی رفتار مواد مهندسی (از قبیل فلزات، لاستیک‌ها، مواد پلیمری، کامپوزیت‌ها، مصالح عمرانی مثل بتن‌های تقویت‌شده، فوم‌های فنری، سنگ و خاک) از آباکوس نرم‌افزاری کارآمد و مورد توجه محققین ساخته است. اولین نسخه از نرم‌افزار در سال 1978 میلادی توسط شرکت HKS بصورت رسمی به بازار عرضه شد و هر سال با بهبودهای فراوان و دقت نظر کارشناسان مورد بازبینی قرار گرفته و ارائه نسخه‌های متعدد آن به شکل منظم با استقبال محققین و صنعتگران روبرو شده است.
در اواخر سال ۲۰۰۲ اسم شرکت از HKS به ABAQUS تغییر یافت و در نهایت در اکتبر ۲۰۰۵ شرکت آباکوس با ۵۲۵ نفر کارمند توسط شرکت فرانسوی داسو سیستم به قیمت ۴۱۳ میلیون دلار خریداری شد. از آن پس این نرم‌افزار با اضافه شدن یکسری ابزار دیگر با نام تجاری سیمولیا (SIMULIA) شناخته می‌شود. امروزه آباکوس توسط شرکت فرانسوی داسو سیستم (Dassault Systèmes) تولید و عرضه می‌شود.

 

محیط­های ABAQUS

نرم افزار ABAQUS/CAE به محیط­های ده گانه­ای تقسیم شده است. این محیط­ها عبارتند از :

  •  محیط Part: در اين محيط كار مدلسازي هندسي قطعات انجام مي گيرد.
  •  محیط Property: در اين محيط كار تعريف خصوصيات مواد مورد تحليل، تعريف پروفيل سطح مقطع، نسبت دادن خواص تعريف شده به قطعات و…. انجام مي گيرد.
  •  محیط Assembly: در اين محيط كار مونتاژ قطعات مختلف در صورت وجود در يك تحليل انجام مي گيرد. در واقع موقعيت هندسي قطعات را كاربر تعيين مي كند.
  •  محیط Step: در اين محيط گامهاي حل مساله انتخاب مي شوند. در اينجاست كه كاربر نوع حل گر را نيز مشخص مي كند.
  •  محیط Interaction: در اين محيط خاصيت فيزيكي تماس بين سطوح تعيين مي شود.
  •  محیط Load: در اين محيط بارگذاري و شرايط مرزي تعيين مي گردد.
  •  محیط Mesh: در اين محيط كار المان بندي مدل انجام مي شود.
  •  محیط Job: در اين محيط با تعريف يك job، کاربر شروع حل مسئله را به پردازشگر اعلام می­کند.
  •  محیط Visualization: در اين محيط كاربر نتايج حل را مشاهده مي كند.

طیف کاربرد نرم‌افزار آباکوس در چه زمینه هایی است؟!

نرم‌افزار آباکوس به شکل گسترده در صنایع اتومبیل‌سازی، هوافضا و ساخت تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول، با سایر نرم‌افزارهای علمی و طراحی سازگار بوده و از زبان متن باز پایتون (Python) برای برنامه‌نویسی بهره می برد. به همین دلیل توانایی گسترده‌ای در ایجاد تغییرات در مدل ماده و بارگذاری دلخواه را به کاربر می‌دهد. همچنین این نرم‌افزار مجموعه بسیار مناسبی از قابلیت‌های فیزیکی در دنیای واقعی نظیر پیزوالکتریک، محیط‌های آکوستیک، محیط‌های متخلخل را فراهم آورده است. جالب است بدانید که نرم‌افزار آباکوس در ابتدا با هدف بررسی رفتار فیزیکی غیرخطی مواد ارائه گردید و نتیجه آن قابلیت بالای نرم‌افزار کنونی در تحلیل بازه گسترده از مواد با رفتار غیرخطی (مانند الاستومرها یا شبه لاستیک‌ها) است.

 

در صورت نیاز میتوانید ویدیو توضیح کامل مهندس سعید حبیبی در مورد نرم افزار اباکوس را

به صورت رایگان از کانال آپارات تماشا یا دانلود نمایید.

لینک ویدیو در آپارات

دیدگاهتان را بنویسید