مقایسه نرم افزار آباکوس و انسیس در علم تحلیل مکانیکی

نرم افزار تحلیل

سلام خدمت تمامی همراهان وبسایت علمی و آموزشی دایا، من سعید حبیبی مدرس دوره های نرم افزار آباکوس و کامسول هستم. طی بحث های انجام شده متوجه شدم دوستان در انتخاب نرم افزار مناسب تحلیل خود دچار شک هستند. پس تصمیم گرفتم این مقایسه رو ترتیب بدم تا دوستان علاقه مند بخونن.

پیش گفتار

ترم ۴ دانشگاه بودم و سخت به دنبال یادگیری یک نرم افزار در حیطه مهندسی مکانیک جامدات . بعد از فراگیری نرم افزار کامسول و درک لذت حل کردن یک مسئله بعد از تلاش ها و شکست های زیاد خواهان یادگیری نرم افزار دیگری مربوط تحلیل مسائل مکانیکی بودم ‌. اما اینبار نه یک نرم افزار سیالاتی بلکه نرم افزار جامدات .‌ شروع کردم به پرس و جو و تحقیق از افراد مختلف و اول از همه اساتید سپس به سراغ اینترنت رفتم و در سایت های مختلف ایرانی و خارجی به جستجو پرداختم .‌ ولی هر چه قدر که بیشتر جستجو میکردم بیشتر با یک جمله برخورد میکردم . « هر دو نرم افزار عالی هستند ، تفاوت چندانی بین آنها نیست و فراگیری هر کدام از این دو نرم افزار توصیه می شود » . با خودم میگفتم مگر چنین چیزی امکان پذیر است ؟ مگر می شود که دو نرم افزار عین هم باشند و تفاوت چندانی نداشته باشند . حالا بعد از مدت ها من هم میتوانم بگویم که بله « هر دو نرم افزار عالی هستند ، تفاوت چندانی بین آنها نیست و فراگیری هر کدام از این دو نرافزار توصیه می شود » . اما از آنجایی که خودم از آنهایی بودم که مدت نسبتا زیادی درگیر تمییز بین این دو بوده ام لذا شما را کاملا درک میکنم و قصد دارم در این نوشته اطلاعاتی متفاوت تر از آنچه در سایت های مختلف در بستر اینترنت گفته می شود به شما عرض کنم .

آباکوس یا انسیس؟

درست است که تمام افراد در برابری قدرت این دو نرم افزار در تحلیل مسائل مختلف مهندسی از جمله مهندسی مکانیک ، عمران و مواد اتفاق نظر دارند ولی تقریبا تمام افراد نیز به این قضیه باور دارند که نرم افزار انسیس در تحلیل های مربوط به تحلیل تنش و مسائل استاتیکی عملکرد بهتری نسبت به آباکوس دارد از طرفی آباکوس نیز در تحلیل های غیر خطی ( تحلیل های با تغییر شکل های زیاد ، احتمال تغییر شرایط مرزی یا تغییر خواص مواد ) و تحلیل رشد ترک و مسائل دینامیکی گوی سبقت را از انسیس ربوده است ‌. هر چند باز هم تاکید می شود که این بدان معنا نیست که انسیس در تحلیل های غیر خطی و آباکوس در تحلیل تنش ضعیف عمل میکند ، خیر به هیچ وجه بلکه وجه تمایز آنها فقط در برخی موارد خاص دیده می شوند .
در حیطه اعتبار و مقبولیت اگر بخواهیم به قضیه بنگریم باید گفت که در حال حاضر چرخش کمی به سمت آباکوس بیشتر از انسیس می‌باشد . البته اگر در بستر اینترنت و در وبگاه ها و مجلات معتبر جست و جو کنید اختلاف چندان فاحش نیست .

از آنجایی که آباکوس ساخته شرکت داسو سیستم ( شرکت سازنده کتیا و سالید وورک) می‌باشد بنابراین خواسته یا ناخواسته ، کاربرانی که سابقه کار با این دو نرم افزار طراحی را داشته باشند راحت تر می‌توانند با آباکوس ارتباط برقرار کنند ( حداقل در محیط پارت )
اما مطلبی که شاید باعث شده که حداقل یکی از این دو نرم افزار برتری محسوسی نسبت به آن یکی در یکی از حیطه ها داشته باشد رابط کاربری بسیار زیبای نرم افزار آباکوس در مقابل رابط کاربری ضعیف نرم افزار انسیس می باشد . هر چند انسیس در سالیان گذشته با آوردن Ansys workbench کمی اوضاع را برای کاربران خود بهتر کرده ولی به نظر می‌رسد هنوز هم فاصله بسیار چرا زیادی با رابط کاربری نرم افزار آباکوس دارد .

و اما نتیجه آخر

در پایان می توان گفت که انتخاب از بین این دو نرم افزار انتخاب بین عالی و عالیست بنابراین انتخاب خود را اگر بخواهید بر مبنای توانایی بیشتر یکی از نرم افزار ها در تحلیل های مهندسی بگذارید صرفا وقت خود را تلف کرده اید مگر اینکه به دنبال تحلیل با دقت ۹۹ درصدی به جای تحلیل با دقت ۹۸ درصدی ( در مسایل استاتیکی یا مسائل غیر خطی ) باشید یا اینکه رابط کاربری برای شما اولویت اول باشد . بنابراین توصیه می شود با توجه به عوامل دیگر از جمله خواسته استاد ( در برخی مواقع اساتید تعصب خاصی نسبت به یکی از این دو نرم افزار دارند ) یا در دسترس بودن هر کدام به انتخاب بپردازید ‌.
پس سریعتر شروع کنید و از استفاده از بزرگترین نرم افزارهای تاریخ مهندسی لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید