برنامه نويسي جاوا چيست و چه كاربردهايي دارد؟

برنامه نویسی جاوا

تاریخچه زبان جاوا(Java)

زبان برنامه نويسي جاوا در اوايل دهه ي 1990 ميلادي توسط James Gosling  و همکارانش (Mike Sheridan و Patrick Naughton) در شرکت Sun Microsystems  پایه ریزی شد که در ابتدا Oak به معنی( بلوط) نام داشت.

آقای Gosling و همکارانش تصمیم گرفتند که یک برنامه ای را بسازند که از (C++) سی پلاس پلاس راحت تر باشد و کارمان را راه بندازه که شروع کردند به ساختن جاوا !!!

در حقیقت James Gosling  و سایر توسعه دهندگان این زبان برنامه نویسی از همان ابتدا شعار <یک بار بنویس ، «همه جایش اجرا کن» را برای  زبان  جدید خود  مدنظر قرار  داده و در راستای  دستیابی به  هدفی متناسب  با شعار  این زبان  نیز  توانستند  انقلابی  در دنیای برنامه نویسی  ایجاد کنند.

اعضای تیم  علاقه زیادی به  نوشیدن  قهوه داشتند و جاوا  اسم یک جزیره در کشور اندونزی بود که این قهوه در آنجا کشت می شد و اعضای تیم تصمیم گرفتند که اسم جاوا را از این جزیره الهام گرفتند  و نماد زبان جاوا  یک فنجان  قهوه  در نظر  گرفته شد و در نهایت  این زبان برنامه نویسی در سال  1995  به  طور  رسمی  به بازار ارائه شد .

 

اهداف اولیه ی جاوا

همانطور که گفتیم جیمز گاسلینگ(James Gosling )  این زبان را با هدف جایگزینی برای C++ توسعه داد ، از این رو  اهداف خاصی نیز برای ان در نظر  گرفته شد  که عبارت  بودند از:

  • ساده و مشهور بودن
  • قابلیت شئ گرایی قدرتمند
  • کارایی و عملکرد بالا و بهینه
  • قابلیت انتقال و پرتابل بودن
  • ضریب اطمینان بالا و خطای کم
  • زبانی پویا با قابلیت  نخ کشی (Threading)

 

کاربرد زبان جاوا

با زبان برنامه نویسی جاوا شما می توانید برای بازی های کامپیوتری و ویدیویی برنامه نویسی کنید،با جاوا می توان اپلیکیشن های موبایل و نرم افزارهای دسکتاپی را توسعه داد.بسیاری از برنامه های کاربردی در بسیاری از سازمانها از جاوا استفاده شده است.با جاوا می توان تحت وب برنامه نویسی کرد و در آخر با یادگیری جاوا قابلیت برنامه نویسی برای رباتها نیز فراهم است.

 

چرا زبان برنامه نویسی جاوا محبوب شد؟

زبان جاوا به شهرت زیادی دست پیدا کرده و یکی از علل اصلی آن شی‌گرا بودن این زبان است. استفاده از مفهوم شی‌گرایی، توسعه نرم افزار را ساده‌تر می‌کند. برای آشنایی بیشتر با شی‌گرایی، باید با مفاهیمی همچون انتزاع، کپسوله کردن، وراثت و چندریختی آشنا شوید.

 

ماشین مجازی جاوا (JVM)  چیست ؟

در حقیقت JVM  همان چیزیست که شعار معروف این زبان (یک بار بنویس، همه جا اجرا کن ) را محقق می سازد، ماشین مجازی جاوا دوهدف اولیه را  دنبال  می کند:

  • فراهم کردن محیطی  برای اجرای برنامه  در سیستم های مختلف
  • وظیفه ی مدیریت  و بهینه سازی منابع حافظه ی آن سیستم

 

هنگامی که شما  یک برنامه  را به زبان جاوا  می نویسید وآن را  کامپایل  می کند در اصل  برنامه ی شما به مجموعه کدهایی به نام  “  بایت کد “  می شود .

ماشین  مجازی  تنها این  بایت کدها را متوجه می شود ، انها را  دریافت کرده  و مطابق  با تنظیماتش  آن  را  اختصاصا برای یک سیستم عامل  خاص کامپایل و قابل اجرا  می کند .

 

 

لطفا Java را با  Java Script  اشتباه نگیرید!

بسیاری از افراد مبتدی  این دو زبان را یکسان می دانند و در مواردی این دو را  به جای هم  یاد می کنند.

جاوا اسکریپت  همانطور که از نامش پیداست  یک زبان  اسکریپت نویسی  به حساب  می اید و برای نوشتن  برنامه های سمت کلاینت  و در  مرورگر  استفاده می شود  که توسط  شرکت Netscape طراحی  و منتشر شد ، این زبان  بیشتر  در پویاسازی صفحات  وب   مورد استفاده قرار می گیرد و توسط  مرورگر اجرا شده  و در حالت  پیشفرض قابلیت  اجرا شدن  روی سیستم عامل  های مختلف را ندارد.

برنامه نویسی جاوا
برنامه نویسی جاوا

چه برنامه هایی را می توان با زبان جاوا نوشت؟

جاوا یک زبان  چند سکویی است ،بنابراین  شما می توانید با استفاده از  از آن برای سیستم  عامل های مختلفی  مانند ویندوز، لینوکس، مک ، اندروید ، وب و … برنامه نویسی کنید، در حقیقت یکبار  برنامه خود را بنویسید و همه جا  آن را استفاده کنید!

در ایران  نیز برنامه های بسیاز زیادی  ( به خصوص نرم افزار های دولتی) با این  زبان توسعه  یافته اند ،بنابراین شما با یادگیری جاوا تقریبا می توانید به  بازار کار بسیار خوبی امیدوار باشید، در کشورهای توسعه یافته ای مانند استرالیا ، کانادا، انگلستان  و امریکا  شرایط از این نیز بهتر است و تقریبا سرمایه گذارهای فراوانی روی آن می شود.

 

معرفی نسخه های اصلی زبان جاوا

Java SE: این نسخه که مخفف  Standard Edition و در حقیقت نسخه ی اصلی می باشد، شامل کتابخانه های اصلی زبان جاواست که با استفاده از آن می توان  برای دسکتاپ و سرورها برنامه نویسی کرد ، این نسخه را با نام  نیز J2SE  نیز  می شناسند.

Java EE: این نسخه مخفف شده ی عبارت Enterprise Edition به مفهوم  نسخه  تجاری بوده و برای ساخت برنامه های تحت وب و اپلکیشن های تجاری و سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد ، نام دیگر  این نسخه  J2EE است.

Java ME: این نسخه مخفف  Micro Edition  بوده و درحقیقت نسخه ای کوچک و سبک است  که برای برنامه نویسی ریزپردازنده ها و تلفن های قدیمی و نرم افزارهای تلفن همراه   به کار گرفته می شود ، مانند سایر نسخه ها، این نسخه نیز با نام مستعار J2ME شناخته می شود .

 

محیط های توسعه ی معروف جاوا

برای نوشتن هر نوع  برنامه ای به یک محیط توسعه یکپارچه ای یا  IDE احتیاج  خواهید داشت  که فرایند کدنویسی، دیباگ، کامپایل کردن کدها را برای شما  ساده و آسان کند، از  محبوب ترین IDE ها ی زبان جاوا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • IntelliJ IDEA
  • NetBeans
  • Eclipse

شما می توانید برای توسعه برنامه خود از یکی از این نرم افزارها استفاده کنید، به یاد داشته باشید برای برنامه نویسی جاوا به  JRE و JDK  احتیاج خواهید داشت که با مراجعه به وب سایت شرکت اوراکل می توانید اخرین نسخه ی این ابزارها را متناسب  با سیستم خود دریافت کنید.

 

معرفی پلتفرم های جاوا

پلتفرم‌های جاوا از دو بخش اصلی رابط‌های برنامه نویسی کاربردی (API) ) برای جاوا و ماشین مجازی جاوا

Java Virtual Machine  یا به اختصار JVM  تشکیل شده‌اند

رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی در پلتفرم جاوا در واقع کتابخانه‌هایی

از کدهای کامپایل شده است که شما می‌توانید از آنها در برنامه خود

استفاده کنید. این کتابخانه‌ها تقریبا همه چیز را شامل ورودی/خروجی،

شبکه، رابط گرافیک کاربری، تجزیه زبان XML، ارتباط با پایگاه داده

و غیره دربرمی‌گیرد.

 

مزایا و معایب جاوا

مزایای جاوا:

ساده: جاوا برای استفاده آسان، نوشتن، کامپایل، اشکال زدایی و یادگیری از سایر زبان های برنامه نویسی طراحی شده است. جاوا بسیار ساده تر ازC ++   است زیرا جاوا از تخصیص حافظه خودکار و جمع آوری زباله استفاده می کند.

Object-Oriented : به شما امکان می دهد برنامه های مدولار و کد های قابل استفاده مجدد را ایجاد کنید.

بستر مستقل:   توانایی حرکت به راحتی از یک سیستم کامپیوتری به دیگری

امن:  زبان جاوا، کامپایلر، مترجم، و محیط زمان اجرا هر کدام با امنیت در نظر گرفته شده است.

توزیع:  جاوا دارای ویژگی سیستم تخصیص پشته است. این کمک می کند تا داده ها ذخیره شوند و می توانند به راحتی بازیابی شوند.

Multithreadedتوانایی یک برنامه برای انجام چندین وظیفه همزمان در یک برنامه.

معایب جاوا:

عملکرد: به طور قابل ملاحظه ای کندتر و حافظه بیشتری نسبت به زبان های تولید شده مانند  C یاC ++

نگاه و احساس: ظاهر و احساسات پیش فرض برنامه های کاربردی GUI که در جاوا با استفاده از ابزار کیت Swing نوشته شده بسیار متفاوت از برنامه های بومی است.

دیدگاهتان را بنویسید