نرم فزار Freecad چیست وچه ویژگی هایی دارد

نرم افزار FreeCAD

چکیده:

دوستانی که با نرم‌افزار های کتیا و یا سالیدورک کار کرده‌اند، قطعا اطلاع دارند که هزینه خرید لایسنس این نرم‌افزار ها برای استفاده شخصی بسیار بالا بوده و مقرون به صرفه نمی‌باشد.

ولی امروز می‌خواهیم نرم‌افزار منبع آزاد و رایگان FreeCAD رو خدمتتون معرفی کنیم که توسط یورگن ریگل از سال ۲۰۰۱ تا به کنون توسعه داده شده، و برای اغلب امور مربوط به طراحی سه بعدی از قبیل ( پارت دیزاین، اسمبلی، درفتینگ، آنالیز و حتی ارتباط دادن با نرم افزار پایتون ) می توانید از آن به سادگی استفاده نمایید.

این نرم‌افزار برای هر سه سیستم عامل ویندوز، لینکوس و مکینتاش ارایه شده و از طریق مراجعه به این لینک میتوانید فایل نصب را دانلود فرمایید.

نرم افزار FreeCAD
نرم افزار FreeCAD

نرم‌افزار FreeCad چیست؟

نرم‌افزار FreeCad یک نرم‌افزار طراحی و مدل‌سازی سه بعدی است که به صورت متن باز و رایگان عرضه شده است. شما می‌توانید این نرم‌افزار را دانلود و نصب کنید، روی کدهای آن تغییرات ایجاد کنید و در کل هر کاری دلتان بخواهد روی آن انجام دهید! بیشتر نرم‌افزارهایی که برچسب “رایگان” روی خود دارند معمولا نسخه آزمایشی یا Demo یک نرم‌افزار بزرگ و کاربردی هستند و شاید استفاده از آن از لحاظ زمانی محدود شده باشد. ولی FreeCad اینگونه نیست شما میتوانید آخرین آپدیت از کدهای آن را دانلود و کامپایل بکنید و بر روی آن تغییر ایجاد بکنید. البته این کار نیازمند دانش کد نویسی و برنامه‌نویسی است.

ولی نگران نباشید زیرا ما می‌دانیم اکثر شمایی که این نوشته را می‌خوانید فقط قصد دارید این نرم‌افزار را دانلود و نصب کنید و از آن استفاده کنید.

چه کسانی باید از نرم‌افزار FreeCad استفاده کنند؟

نرم‌افزار FreeCad مناسب کسانی است که به صورت تمرینی یا کارهای شخصی قصد استفاده از نرم‌افزار را دارند. فری کد نرم‌افزار کوچک و عالی‌ای است که موجب افزایش مهارت شما در طراحی سه بعدی می‌شود و شما می‌توانید طرح‌های اختراع جدید خود را در آن بکشید و دنیا را تغییر دهید!

این نرم‌افزار تا حدی قدرتمند نیست که در حوزه تولید بتوان از آن استفاده کرد ولی شاید برای طراحی یک مدل سه بعدی جامد برای گنجاندن در یک پروژه‌ گیم یا کارتون با بودجه‌ی کم بسیار مناسب باشد. اگر شما به مدل سه بعدی پاره سنگ یا آجر و یا یک قلعه کامل نیاز داشته باشید می‌توانید آن را در نرم‌افزار FreeCad طراحی کنید و با خروجی گرفتن از طرح خود آن را به هر نرم‌افزار طراحی سه بعدی دیگری وارد کنید. نرم‌افزار FreeCad با فرمتهای Wavefront، Autodesk DXF، فایلهای VRML و دهها فرمت دیگر به راحتی کار می‌کند.

نرم‌افزار FreeCad چگونه کار می‌کند؟

نرم‌افزار FreeCad شامل ابزارهای تدوین ساده برای ساختن شکل‌های اصلی مانند باکس‌ها، کره‌ها، مخروطها و.. است. اشکال اولیه می‌توانند به سمت ارتفاع و عرض اکسترود شوند. میتوان اندازه اشیاء را به راحتی تغییر داد و همچنین می‌توان اشکال را با هم اداغام یا آنها را از هم تفریق کرد و به اشکال جدید رسید. نرم‌افزار FreeCad به همراه آموزش‌های کاربردی عرضه می‌شود و از پشتیبانی بسیار خوب اینترنتی بهره‌مند است. یکی از مشخصات خوب این نرم‌افزار میز‌کارهای(workbenches) آن است. میزکارها مجموعه‌ای از ابزارهایی است که هر کدام برای انجام کاری مرتب شده‌اند.

نرم‌افزار FreeCad دارای میزکارهایی جداگانه مخصوص، معماری، طراحی کشتی، طراحی قطعه و تعداد میزکارهای دیگر که هر کدام دارای طرح‌های از قبل آماده‌ای است که در طراحی‌هایتان کمک زیادی به شما می‌کند.برای مثال در میزکار معماری دارای دیوار، قطعات ساختاری، جدول‌بندی، جداکننده بخشها و حتی دارای مرزهای عنوان از پیش آماده شده‌ایست که تا بتوانید پلن معماری خود را روی آن پیاده کنید. اینها ابزارهایی خوبی برای طراحی یک خانه ساده است.

واقعا چیز منفی در مورد نرم‌افزار FreeCad وجود ندارد. باید گفت این نرم‌افزار رایگان است  و اگر بخواهم انتقادی از این برنامه بکنم این خواهد بود که این برنامه دارای سیستم لایه‌بندی نیست و به نظر می‌رسد تمام تنظیمات نمایش با شکل طراحی شده تنظیم می‌شود. برای کسانی که با نرم‌افزارهای سه بعدی حرفه‌ای کار کرده‌اند این مشخصه ممکن است اذیت کننده باشد ولی برای تازه‌کارها حتما یک مزیت محسوب می‌شود.

ویژگی های نرم افزار FreeCAD :

– دارای ابزار های مختلف و حرفه ای

– رایگان و بدون نیاز به کرک

– امکان سفارشی سازی پارامترها

– امکان کار با انواع فایل به عنوان ورودی و خروجی و پشتیبانی از فرمت های استاندارد STEP , IGES , OBJ , DXF , SVG , U3D و STL

– بسیار کارآمد برای مهندسین و دانشجویان رشته های طراحی

 

ویدیویی کوتاه برای آشنایی با محیط نرم افزار

دیدگاهتان را بنویسید